Erasmus+ darba ēnošanas programma Itālijā


Erasmus+ projekta "Nākošais izaugsmes līmenis: digitālā klase, STEM jomas attīstība un aktīva pilsoniskā līdzdalība" ietvaros pieci Rīgas Valsts 2. ģimnāzijas pedagogi – angļu valodas skolotāja Ieva Apīne, ģeogrāfijas skolotājs Andris Ģērmanis, dabaszinību skolotāja Dzintra Porozova, fizikas skolotāja Kristiāna Rancāne un ķīmijas skolotāja Indra Vasiļiva – rudens brīvlaikā piedalījās darba ēnošanā Tedones dabaszinātņu un lingvistikas licejā, kas atrodas Itālijā, Ruvo pilsētā.

Projekta ietvaros tika vērotas dažādu mācību priekšmetu stundas (visvairāk – STEM jomas), iepazītas skolā esošās laboratorijas, diskutēts par mākslīgā intelekta izmantošanas iespējām, vērtētas praktisko darbu izmantošanas iespējas un to norise digitālā vidē, kā arī izveidoti kontakti turpmākai sadarbībai. Vērojot kolēģu stundas un iesaistoties profesionālās sarunās ar Itālijas skolotājiem, gūts liels daudzums atziņu, ar kurām tagad varam dalīties ar saviem kolēģiem savās mācību jomu metodiskajās komisijās.

Projekta dalībnieki secina, ka mācību stundu vērošana deva ieskatu Itālijas kolēģu ikdienas darbā un paplašināja redzesloku pedagoģiskajā un didaktiskajā daudzveidībā. Vērojot STEM jomas mācību priekšmetu stundas, secināts, ka tajās ir daudz līdzīga ar to, kā strādā skolotāji Latvijā. Kādu no stundām vadīja skolēni paši, citā stundā jaunieši rūpīgi klausījās skolotāja stāstījumā, vēl kādā veica praktiskos darbus ar datoriem. Galvenā atšķirība ir tā, ka mācību viela Itālijas skolās tiek izklāstīta un apgūta daudz lēnākā tempā, kā arī fakts, ka mācības tur notiek arī sestdienās. Joma, kur Itālijas kolēģus varam apskaust, ir mācību grāmatu izcilā kvalitāte.
Tika novērots, ka katrā mācību kabinetā vienlaicīgi ir gan tradicionālā tāfele, uz kuras raksta ar krītu, gan vismodernākā interaktīvā tāfele, ka skolai ir ļoti labs tehniskais nodrošinājums modernās ķīmijas un bioloģijas laboratorijās, jēgpilni tiek izmantotas jaunākās paaudzes mākslīgā intelekta rīku iespējas.

Tajā pašā laikā šādi braucieni un iespējas vērot ārzemju kolēģus darbībā ļauj secināt, ka arī mūsu valsts skolotāji veiksmīgi iekļaujas pasaules izglītības aktuālajās tendencēs un spēj strādāt ļoti labi.

Daudz vērtīga savu mācību stundu turpmākai bagātināšanai projekta dalībnieki atveda arī no ārpusstundu aktivitātēm, ekskursijām un muzeju apmeklējumiem. Bari universitātes Ģeoloģijas muzeja plašā minerālu un iežu ekspozīcija, Botāniskā dārza augu sugu daudzveidība, vairāku arheoloģijas un vēstures muzeju apmeklējums deva idejas un ierosmes turpmākam darbam, diskusijām par vēsturi, ģeogrāfiju, ilgtspējību un starpdisciplinaritāti. Vairākas apmeklētās vietas ir UNESCO mantojuma sarakstā, kas mūsu skolai kā UNESCO asociētajai skolai ir īpaši nozīmīgi. Iegūtā pieredze ļaus stundās izmantot aktuālus piemērus par pilsētplānošanu, kultūras ilgtspējību, dizainu un sabiedrības evolūciju.


​Fizikas skolotāja Kristiāna Rancāne stāsta:

- Komandējuma laikā Itālijā bija iespēja gūt jaunu pieredzi, vērojot vietējās skolas skolotājus darbībā un iepazīstot, kā viņi izmanto tehnoloģijas mācību procesā, lai iesaistītu skolēnus un padarītu stundas dinamiskākas. Aprunājoties ar skolotājiem un uzzinot skolēnu viedokli un pieredzi mācoties šajā skolā, tika iegūts plašāks priekšstats par Itālijas izglītības sistēmu un skolotāju darba stilu. Interesanti, ka skolēni sadalīti novirzienos - humanitārie un eksaktie. Visinteresantākā bija robotikas stunda, kurā skolēni mācās programmēt robotu. Skola ir iegādājusies industriālo robotu, uz kura skolēni var izmēģināt savus kodus. Arī mums, vērotajiem, bija iespēja padarboties ar robota roku. Skola šķita arī moderna, jo katrā kabinetā bija interaktīvā tāfele un tika izmantoti interneta resursi, lai pildītu uzdevumus un gatavotos pārbaudes darbam. Skolā ir arī stingra telefonu politika. Skolēni nedrīkst tos izmantot, citādi tiek sūtīta zīme vecākiem un skolēns tiek izslēgts no skolas uz pāris dienām, kuru laikā patstāvīgi jāiemācās tēmas. Brīvajā laikā - pēc skolas dienas beigām - bija iespēja iepazīt vietējo kultūru, apmeklējot vēstures un dabas muzejus un izstaigājot vecpilsētas skaistās ieliņas.

​Sirsnīgs paldies Itālijas kolēģiem par laipno uzņemšanu, skolas izrādīšanu, sarunām un atvērtajām durvīm uz mācību stundām. Un īpašs paldies Itālijas skolēniem, kuri ar lielu prieku bija gatavi gan mums izrādīt apgūto robotikas stundās, gan izlīdzēt ar tulkošanu no itāļu valodas.


Teksts: Andris Ģērmanis

“Halovīns starp kadriem”